Thursday, October 27, 2016

Razia Sultan - TV3 (2016)

Razia Sultan - TV3 (2016)

Drama Razia Sultan TV3, takdir atau pilihan? Perebutan takhta, pergolakan politik, pengorbanan cinta dan pengkhianatan menguji kecekalan dan kebijaksanaan seorang puteri menerusi drama bersiri Hindustan, Razia Sultan yang bersiaran di TV3 setiap hari Isnin hingga Khamis bermula semalam, jam 4 petang.

Diinspirasikan daripada kisah sejarah Razia Sultan, drama bersiri 85 episod ini diterbitkan Swastik Productions dari Mumbai, India membariskan pelakon hebat seperti Pankhuri Awasthy, Zara Barring, Sooraj Thapar, Khalida Turi, Sambhavna Seth dan Ankit Arora.

Mengisahkan Razia, anak kepada Shams-Ud-Din Iltumish dan cucu kepada Qutub-Ud-Din Aibak. Beliau dibesarkan seperti anak lelaki dan dilatih menguasai ilmu pedang dan menunggang kuda. Pada usia yang muda, Razia menunjukkan minat dalam hal ehwal politik dan bercita-cita memperjuangkan hak sama rata antara lelaki dan wanita.

Razia juga berjiwa rakyat dan murah hati. Pada zaman kanak-kanak dia selalu menyelinap keluar dari istana untuk membantu golongan miskin.

Konflik bermula apabila Shah Turkan iaitu bekas perempuan simpanan Iltumish muncul dengan anak lelakinya untuk merebut takhta. Iltumish berjaya menggagalkan muslihat itu dengan mengisytiharkan pemerintah Delhi yang seterusnya akan ditentukan dengan pertarungan. Pemenang menjadi pemerintah kerajaan Delhi baru.

Beberapa pertarungan hebat berlaku termasuklah di antara Nasser dan Rukn-Ud-Din. Malangnya, Nasser dikalahkan Rukn-Ud-Din. Razia mengesyaki Shah Turkan bertanggungjawab di atas kekalahan abangnya, Nasser. Beliau berusaha membuktikan bahawa Shah Turkan menggunakan helah bagi mengalahkan Nasser.

Tergugat dengan kewujudan Razia dan Naseer, Shah Turkan merancang membunuh seluruh keluarga diraja itu bagi memastikan hanya anaknya layak menjadi pewaris takhta kerajaan Delhi. Suatu hari, Razia terkejut apabila menjumpai mayat abang serta keluarganya.

Apakah yang akan terjadi kepada Razia? Bagaimana Razia mengatasi kehilangan keluarganya dan bangkit melawan Shah Turkan dan Rukn-Ud-Din?

Next

Next
This Is The Current Newest Page

Related


EmoticonEmoticon